Romové si s pistolí vyřizovali účty se čtyřicetiletou ženou
Ocituju krátkou zprávu z titulní strany Nymburska z pátku 5. března 2004. Schválně, jestli vám na ní přijde něco divného:
Kostelní Lhota - Vyřizování účtů mezi romskými rodinami vyšetřovali ve středu po sedmnácté hodině policisté v Kostelní Lhotě.
Na operační středisko nymburské policie zatelefonovala vystrašená dvaačtyřicetiletá žena, že ji v domě napadla skupina Romů. Vyšetřováním policisté zjistili, že do domu, ve kterém napadená žena romské národnosti bydlí, vstoupilo sedm mužů. Ti měli křičet: Site meren, což v překladu znamená Musíte být mrtví!
Pak šli do další místnosti, kde jeden z nich přiložil vyděšené ženě pistoli na spánek. Zbytek přepadového komanda pak napadl jejího sedmnáctiletého syna a dvaadvacetiletého druha její dcery. „Měli mít dřevěné násady, kterými je napadli,“ praví se v policejní zprávě. Obyvatelům domu způsobili zranění, která si vyžádala ošetření.
Neziskové organizace nedávno vedly kampaň, v níž se na plakátech objevily dva zdánlivě shodné články. Jeden psal o rvačce Romů, druhý o tom, že se ve vesnici popralo pár lidí. Oba pojednávaly o stejné události. Rozdíl byl právě v onom označení etnika. V etických kodexech světových i některých slušných českých médií je zakotven bod, podle kterého by médium nemělo zmiňovat etnickou či rasovou příslušnost nebo sexuální orientaci, pokud to není pro sdělení bezprostředně nutné.
"Program České televize nesmí v divácích vyvolávat nebo utvrzovat představy, že lidé náležející k určité rasové, národnostní, etnické nebo sociální skupině mají pro tuto svoji skupinovou příslušnost jiné postavení ve společnosti než ostatní. Česká televize je povinna zdržet se stereotypů v popisování konkrétních skupin, respektive jejich příslušníků," praví se ve 13. článku etického kodexu ČT.
Když Česká televize vysílá zprávu o rvačce Romů, neřekne reportér ani slovo o jejich příslušnosti - dokud bílí neútočí na černé nebo černí na bílé, kvůli barvě pleti. Pak je právě etnicita to, o co v konfliktu jde. Říct, že Romové na Slovensku rabují, je v pořádku, protože to jsou právě Romové, kteří na Slovensku (z různých důvodů) žijí na hranici bídy (nebo dávno za ní). Napsat, že Rom někoho zabil, je rasismus. Zní snad titulky jiných zpráv třeba: „Občan bílé pleti ubodal ženu?“ A mezitím v Nymburce vyjde klidně článek, jehož nadpis je v titulku tohoto textu.
Možná se vám to nezdá. Možná se budete chtít hádat. Možná se bude chtít autor článku (podepsaný šifrou daf) obhájit. Můžete. Debaty jsou tu od toho.
A vůbec: možná je právě Internet ideálním prostředím, které umožní širokému počtu čtenářů kriticky reagovat na svá média. Opravovat chyby a opomenutí, kterých se na nich tisk, televize a rádio dopouští. Mnoho lidí, o kterých se píše v novinách, si stěžuje, že jsou jim do úst vkládány výroky, které z nich nikdy nevypustili.
V létě otiskla regionální příloha MF DNES fotografii rozsochané plastiky koně pod hradbama. Po lešení se procházejí dva kluci z Nymburka, náhodní koňovi obdivovatelé. V popisku pod fotkou byli označeni coby její autoři. To je ostuda pro všechny.
Pokuřující teenageři posedávající na nedaleké lavičce zase doprovodili článek o francouzských studentech v těchže novinách. Že by Riviéra začínala za nymburskou hradební brankou?
Třeba se najde nějaký student žurnalistiky, který by pro Nymburk.net regionální média sledoval ostřížím zrakem. A třeba ho ani nebude zapotřebí. Když nám budete vy sami posílat své reakce na svá média, rádi je zveřejníme a otevřeme debatu. A klidně i rubriku s hlídacím psem v záhlaví.
Tři Romky ukradly důvěřivé stařence peníze a šperky
repro: Nymbursko, pátek 19. března 2004 (přidal uživatel klokanek)
(Nymburk, 17. 3. 2004, 0:00)
vytiskni
Tento článek zhlédlo 10802 párů očí.Související články
Diskuse k článku
Cikan je cikan
anonymní uživatel, 13
. 4
. 2012, 12:01
Cikán se nikddy na roma nemůže změnit.To je jako kdyby Mařenka s Jeníčkem snědli perníkovou chaloupku.Oboji je krásná pohádka!!!!!§§§
etika a Ceska televize
Nereknu ti presne datum, ale zrovna nedavno vysilala CT zpravu o nejakych konfliktech ucitelu s rodici deti. celou dobu se o tom mluvilo jako o konfliktu ucitelu a deti, jenom ze zaberu tech rodicu jsi poznala, ze to jsou Romove. Musim se priznat, ze me to nejdriv trochu zarazilo. Ze nekdo pouziva ten opravdu slusny pristup. Teprv pak jsem si precetl eticky kodex na jejich webu. CT ma asi celou radu stinnych stranek, ale bulvarnost bych ji nevycital.
stát to asi tak chce
anonymní uživatel, 29
. 3
. 2004, 2:34
Zajimalo by mě, jestli ten vzneševý etický kodex, který ctí i ČT, čímž se pasovala na údajně slušné médium, obsahuje i nějakou tabulku "Bezprostřední nutnosti", která by tedy prakticky legalizovala podněcování rasové nesnášenlivosti. Taky bych ráda věděla, kdo je autorem podobných etických kodexů. Tuším, že to bude něco srovnatelného se zákonodárcema a právníkama, který mimochodem nemám ráda, páč dělají nechutnou práci. Horší než revizoři a zubaři.Co to je za magickou formulku "medium BY NEMĚLO zmiňovat rasovou či sexuální příslušnost"?! Je-li to takhle napsáno, pak se přiřazení k té či oné rase dá celkem slušně, což zde ovšem neznamená morálně, obejít. Smůla je to, že rasová příslušnost je zmiňována, resp. činěna důležitou, jen ve zprávách negativního charakteru. Ale to už je úděl médi - šokovat, vzbuzovat strach a následně přirozenou touhu po klidu, míru a harmonii, kterou ukojí jen PROSPERUJíCí STÁT. A stát ,popř.nějake bohatej pan podnikatel, ta média jako nějak vlastní, či co. (Ale určitě je to právně ošetřeno tak, aby to vypadalo, že media nikdo nevlastní, že jsou nezávislá a objektivní). Media proto jednají v jeho zájmu. Přinášejí zprávy nejenom barvité, ale i barevné. Aby se případná neprosperita dala svést na menšiny. Tuším, že do podobné role byli obsazeni i židé ještě před 2. světovou. Na někoho se to svíst musí .
Stát (resp. území oddělené od svých nepřátel, které bodře nazývá sousedy, ňákou hranicí ) se rasový mír snaží sice nastolit i tim, že namaluje bilbórdy a olemuje jimi cesty do hypermarketů, čímž prakticky všem ukážou, že "něco" dělají. Snaží se říct, jak jsme si všichni rovni. A pak vypustí do éteru něco jako citovaný článek. Celé by se to dalo nazvat "Vlk se nažral a koza zůstala celá".
anonymní uživatel, 25
. 3
. 2004, 2:35
Já si tedy myslím, že společnost (vynechávám majoritní) to přímo nevyžaduje. Spíše se na to vždy spolehlivě nachytá. Přitáhnout pozornost a zvýšit odbyt, tím narůstá vliv reklamy a inzerce. To je hlavní mechanismus, který hýbe "předními" veličinami vyjadřujícími úspěch - velikostí zisku a vlivu. Jak toho dosáhnout, to je jedno. Nebo není? Jak je vidět, tak jak komu.
Zajímalo by mne, zda je cílem Nymburského deníku a všeobecně deníků bohemia informovat, nebo uchvátit zprávami ala Blesk. V poslední době se mi zdá,že spějí spíše ke druhé variantě. je ovšem pravda,že palcové titulky typu "Vietnamec brutálně zbil zákazníka", na první straně, jistě zvýší prodejnost i když za cenu postupné bulvarizace.
Bohužel mám pocit,že majoritní společnost právě toto vyžaduje.
re: Cikán nebo Rom
tak na to ti můžu odpovědět docela přesně a dokonce i učeně. Rozdíl je v tom, čemu říkáme endoentonymum (tj., jak si říká ta skupina sama, například my sobě říkáme Češi) a exoetnonymum (tj., jak říkají té skupině ostatní - my třeba říkáme Němcům Němci, protože našim předkům přišli NĚMÍ - neuměli jejich řeč (a sami sobě říkáme Slovani, tj. schopní SLOVA)). Romové sami si říkají Romové (Roma), ale existují i další názvy (Manuše, tj. lidé). Majoritní společnost je u nás tradičně označuje jako Cikány, což je podobné i v dalších jazycích (Chitanos). Asi je korektnější říkat lidem tak, jak oni sami sebe označují. Ale hodně Romů/Cikánů ti řekne, že záleží na tom, jakým tónem to slovo vyslovíš, jestli to myslíš dobře nebo špatně. Já proti Romům nic nemám a klidně řeknu Cikán, aniž bych to myslel jakkoliv špatně. Víc najdeš na: http://www.romove.cz/ (stránky romské redakce ČRo).
OT:cikán nebo róm
anonymní uživatel, 24
. 3
. 2004, 12:24
mě jen zajímá jakej je rozdíl mezi slovem cikán a róm, ptal jsem se už na tuhle otázku přímo cikánky/rómky a nedokázala mi odpovědět, prej je to jen výmysl uředníků
J.r., 23
. 3
. 2004, 5:39
Je to naprostá nehoráznost a svědčí o pisatelově nekompetenci k žurnalistické činnosti. Osobně bych neměl nic proti tomu blíže specifikovat ve zprávách například pachatele takovýchto trestných činů, pokud by to byla pravda. Ovšem psát o události tímto způsobem je opravdu neomluvitelný rasismus. Jsem-li správně informován, tak národnostní, etnická či rasová příslušnost vychází z toho, že se k ní dotyčný sám hlásí. Upřímně pochybuji, že se pachatelé k nějaké příslušnosti doznali. A i kdyby, tak v souvislosti s trestnou činností by ten fakt měl asi tak stejnou váhu, jako že to jsou třeba fotbalisti, myslivci, studenti té a té university nebo „pupkáči či vyžle“. Pokud Nymbursko hodlá věnovat svůj prostor zprávám informujícím tímto způsobem, je na místě jej řadit mezi nepřijatelná extremistická periodika.
ale to ještě není vše!
Dostává to ještě absurdnější příchuť: Můj článeček vyšel 17. března. 19. března publikuje autor (či autorka?) -daf- na titulní straně Nymburska článek s titulkem: Tři Romky ukradly důvěřivé stařence peníze a šperky (http://www.nymburskydenik.cz/nymburk/zpravodajstvi_ny/ND20040319000014.html). K tomu není co dodat.
no to je jasne
snek, 18
. 3
. 2004, 11:43
A pak az nas nekdo zase bude hodnotit jako rasisty, tak se budeme divit. Nasi "novinari" vzdycky napisou do nadpisu prislusnik te a te skupiny obyvatelstva udelal to a to, nikdy nenapisou tam doslo k tomu cinu. Jde o chyby jednotlivych lidi, ale proc nekydnout spinu na celou skupinu lidi jiz je mozna vinik prislusnikem. Bohuzel zacinam mit pocit, ze prenos informaci je pro nase media 10krat mene dulezity nez prodany naklad, mozna proto si shanim informace jinde
|