Kdybych měl krátce charakterizovat - zatím nejpovedenější akce této sezóny.
Ráno - budíček ve 3:50. Správně , za deset minut čtyři a nakonec jsem
byl rád, že jsem si přivstal.
O hodinu později jsem již krokem jel směrem Lysá pro paní varhanici a další
dvě kolegyňky z Lysé. Mlha dosáhla úrovně krájitelnosti , náladu jsem měl
na bodu mrazu, neb jsem se bál, abych vůbec dojel a přivezl všechny bezpečně
a včas. Pustil jsem si rádio Classic. Hráli Dvořákovu Lužanskou, tedy
skladbu, kterou jsme měli o pár hodin později zpívat i my. V mžiku se mi
zlepšila nálada a v pořádku jsme včas dojeli do Nymburka. (ještě jsme
vyslechli dvě Biblické písně a Te Deum, které jsme před několika
lety též zpívali.)
Když přijel autobus, pokusil jsem se pana řidiče poplést a ptal jsem se ho,
zda jede s tím zájezdem na Karlštejn. Zmátl on mne, neb mi vysvětlil, že
jede do Litoměřic.Nakonec jsem se dohodli na Lounech a vyrazili jsme.
V autobuse jsem ihned načal JB. Pak jsem šel odnést do přední části
autobusu nějaké noty a když jsem se vrátil, láhev byla pryč a nikdo se k
tomu nepřiznal. Tak mne trápili a nechali hledat po celém autobuse až do
Prahy, než mne ji vrátili.
Cestou jsem ještě čile posílali SMSky zmrzlým zpěvákům, co měli přistoupit
až v Praze.
Do Loun jsme dorazili s malým zpožděním, vyzkoušeli jsme si postavení na kůru,
natáhl jsem mikrofony a šli jsme se rozezpívat na faru. (a vystát dlouhou
frontu víte kam).
Mše začala, Kyria a Gloria se nám povedla, Credo jsme trochu pokazili, ale dál
už jsme se o to víc snažili a poslouchatelné to jistě bylo. Vinu bych nejspíše
viděl v našem zpoždění (díky mlze) a tím , že jsme díky tomu nestihli
zvukovou zkoušku (hrozně špatně jsem slyšel ostatní hlasy a musel jsem se
přestěhovat až k altu, abych viděl na diriginta) .
Ke konci mše jsme byli pozváni dolů, kde pan farář předal kytice sólistům,
dirigentovi a paní varhanici a všem poděkoval:
Pro pořádek musím dodat, že mše byla věnována Antonínu Dvořákovi a že
při ní ještě zazněly v podání našich sólistů i některé Biblické písně
a Ó, sanctissima. A ještě, že kostel se mi nesmírně líbil, jak svou
stavbou, tak i upraveností světlostí a čistotou.
Doufejme, že nás tam ještě někdy pozvou.
Nemůžu opominout ještě , co sem nepatří - žertovná příhoda. Začátek
Benedictus, hrají samotné varhany, dirigent nikde.
Paní varhanice musela začít sama bez dirigenta. Všichni ostatní trnuli, jak
to zvladnem zazpívat, na druhou stranu již v tuto chvíli jsme to jako žertovnou
vložku mnozí prožívali. Vysvětlení bylo jednoduché - pan dirigent si šel
upravit oblečení za varhany před naším předstoupením před publikum .
Samozřejmě přesně věděl, kolik taktů do nástupu basového sboru chybí a
včas přišel v doprovodu našich úsměvů.
Po mši jsme se fotili:
Bohužel nevyšel prostřední obrázek z panoramatu, tak se omlouvám těm,
kdo stojí veprostřed.
Po mši jsme byli pozváni naproti na faru, kde bylo již připraveno občerstvení
(já sám jsem pro jistotu nesnídal, abych nezpíval s plným břichem), které
jsme všichni přivítali a vydrželi tam skoro dvě hodiny. Mezitím se ještě
část odvážnjších vypravila na věž. Jak bylo vidět ukazuje následující
foto - pohled na náměstí:
Ještě pár snímků z hostiny a můžeme vyrazit směrem Citoliby:
Citoliby.
Pro mne, ctitele varhanního zvuku, který měl asi největší zásluhy na mém
zájmu o hudbu, je to samozřejmě pojem z gramofonového alba. a též je
spojené se jménem skladatele Kopřivy.
Nic mimořádného, takže fotky z a z okolí kostela sv. Jakuba st.:
Peruc.
Malou zajížďkou jsme se dostali do Peruce k památnému dubu, kde snad podle
pověsti prala Božena Oldřicha (nebo jak to tenkrát bylo) Vyfotili jsme se,
zazpívali Dolinu a spěchali za obědem do Zlonic:
Pod dubem, za dubem.......
Zlonice.
Bylo kousek po 14:00 a spěchavě jsme se vyřítili na zamluvený řízeček v
blízké restauraci.
Další se nám nepovedlo hned záhy.
Měli jsme zamluvenu prohlídku Dvořákova muzea a přilehlé Varhaníkovny,
kde mistr jako kluk docházel za účely různými.
Čekali jsme čekali:. A nic.
Druhý hlavní vchod byl za rohem a tam jsme byli čekáni....
I poslechli jsme si od správkyně muzea velmi podrobnou a zajímavou přednášku,
prohlédli si pár pamětihodností z mistrova života i z poměrně bohatých
Zlonických hudebních dějin a skoro neradi šli na zvukovou zkoušku do
kostela, jak to bylo zajímavé.
V kostele jsme se stihli několikrát přestěhovat, neb jsme buď byli na sebe
dost namačkáni, nebo jsme se neslyšeli, nebo jsme neslyšeli sólisty. Kousek
po 17:00 koncert uvedla paní správcová z muzea. Krásně se nám zpívalo,
snažili jsme se dodržovat pokyny, které nám sbormistr stále trpělivě
opakuje a myslím, že jsme zazpívali Lužanskou doposud nejlépe. Navíc jsme
hráli přesilovku (tak 40:17, co jsem zhora viděl a spočetl)
Ještě další zlonické snímky:
Sólo soprán a vedle jak jsem se nejdřív mačkali:
Kostel Panny Marie Nanebevzaté jistě zasluhuje foto. A uvnitř je krásně
vymalován.
Paní varhanice s pomocnicí:
Zpáteční cesta proběhla v klasickém duchu dojídání a dopíjení zásob.
Byť patřím k těm, co cestu zpět prozpívají, letos chybělo něco či někdo,
kdo by to rozjel. Ale legrace byla.
Protože jsme do Prahy doskákali skrz zácpu, v Praze vysedající využili
zastávky u benzínky na Veleslavíně a přestoupili na tramvaj. Uvnitř Prahy
najednou všichni koukáme a vedle nás jede tramvaj a v ní sedí naši kolegové
a vůbec si nás nevšímají. Ihned jsme začali na sebe upozorňovat jak žáčci
3.b. Chvíli jsme se navzájem předjížděli za bujarého veselí a mávání
našeho autobusu, odezva z tramvaje však byla velmi nesmělá a decentní, až
nám tramvaj na Letné ujela.
Čísla a údaje:
Audionahrávky: V obou kostelích, z té druhé se pokusím vytvořit CD
Fotodokumentace: Přes 130 fotek.
Dirigent: ing. Tomáš Pergel
varhany: Jana Hrdličková
Sóla: Sylva Čmugrová - alt, Jana Ryklová - soprán, Ladislav Elgr tenor a
ing. Jiří Sebera bas
Soprán 10, Alt 11, Tenor 5 , Bas 6+1 (+/- 10%)
Audionahrávky: V obou kostelích, z té druhé se pokusím vytvořit CD
Fotodokumentace: Přes 130 fotek.
Poděkování: Sólistům, neb to bylo super!
Paní varhanici Hrdličkové z Milovic a kolegyňce z Lysé, která obsluhovala
registry a otáčela noty,
kolegyni Aleně z benešovského sboru a příteli Jakubovi z Bohemiachoru, že
si to s námi zazpívali,
panu sbormistrovi, neb jest vidět (slyšet), že nás občas něco nadře.
A na závěr Jirkovi, který to všechno velmi pracně zorganizoval a ještě zpíval
jak basové sólo, tak sborový part: