Profily rockových kapel Nymburska - 2. díl
Občan Bědop vyrostl ve výraznou osobnost
YDAR BĚDOP
Lukáš Trejbal
„Vždycky jsme spolu chtěli kapelu, máme hodně podobnej pohled na hudbu. Honza skládal ve svém ´domácím studiu´ (rozuměj plechovka jako buben, kytara, basa, zpěv, někdy tahací harmonika – vše na dvojitý kazeťák Philips), jeho písně mě oslovovali. Než na jaře 2000 vznikl Ydar Bědop (dále jen YB), už dřív jsme se sešli ve skupině Black Velvet,“ rozebírá počátky kytarista Martin Tvrz a řeč je o jeho parťákovi a vůdčí personě YB Honzovi Bělském. Je téměř výhradním autorem muziky, texty si půjčují např. z indické či čínské poezie. „Východní poezii mám rád, básníci tu vyjádří čtyřverším vše, co já bych potil a okecával na stránku,“ svěřuje se Bělský. A skutečně texty jako Spící nebo Cholera zapadají do hudby YB neuvěřitelně lehce a přesně. Řeč undergroundové, nebo chcete-li underpunkové skupiny, s vokály upomínající lidovky, se tu snoubí s básněmi mistrů.
„Jednou jsme vymysleli pro svůj styl visačku underpunk´n´šramlground a tím jsme zmátli kdekoho. Nikdy jsme si neřekli: teď budeme hrát speed metal! Škatulky nás nezajímali,“ rozmotává Bělský klubko s vlivy od Visacího zámku po Plastic People, kapele, na které se shodnou všichni členové YB.
Čtvrtou sezónu načal YB ve složení: Honza Bělský – basa, zpěv; Lukáš Vacek – kytara, zpěv a Tomáš Mašinda – bicí.
Své nejsilnější období (již zmíněné trio Bělský, Tvrz, Mašinda doplňuje na trubku a klávesy Luboš Oš Chlad) však patří době 2001 až 2002, orámované demosnímkem a řadou výjimečných koncertů. Ať už výměnné koncerty s Lanugem (zahloubaný pop) v pražském Kainu a na domácí půdě Baru Pod zámkem nebo až idylické hraní v Mnichově Hradišti, kde je zázemí undergroundových fandů. Také proto se v repertoáru YB objevují díky klávesám i Magické noci nebo Zácpa od The Plastic People of the Universe.
„První koncert se uskutečnil v Poděbradech na Loděnici – oslavě narozenin společných přátel. Skladbou Moucha tse-tse jsme načali pouť bez uměleckých ambicí, čítající asi 30 koncertů po celé republice,“ rekapituluje Bělský a Tvrz ho doplňuje: „Demo jsme nahráli za jedno odpoledne v bývalé zámečnické dílně Baru Pod zámkem. O zvuk se postaral Jirka Kukačka Kukal, který už s tímto prostorem měl zkušenosti.“ „Když jsme byli hotovi, ve dveřích se objevila robustní postava recesisty a sklepáka Radomila Uhlíře,“ doplňuje úsměvný okamžik Bělský.
„Pamatuju se na to jako dnes,“ vzpomíná, „uvolněný koncert v Horní Lipce v Orlických horách. Zahráli jsme legrácku Sladké mámení z filmu S tebou mě baví svět a od té doby to zpívá v čele s Helenkou Vondráčkovou kdekdo.“
„Ydar Bědop je figurka, občan, stejně jako Němec nebo Novák, je i Bědop. Postávali jsme na vlakovém nádraží a četli si dokola světelnou tabuli s názvem našeho města. Vzali jsme to odzadu a zalíbilo se nám to,“ rozplétá záhadné pozadí názvu Tvrz. „Původně jsme se chtěli jmenovat pokaždé tak, v jakém městě hrajeme, čteno pozpátku. Když ale Honza mírně zapochyboval o Karl-Marx-Stadtu*, zůstalo u občana.
Demografie:
První demo (vlastní náklad, 2002)
Kontakt:
Honza Bělský – 737 674 756
* od roku 1953 – 1990 město v bývalé NDR, nyní Chemnitz.
Článek vyšel v Nymburském deníku v sobotu 24. 1. 2004
(Nymburk, 25. 3. 2004, 12:00)
© Hlučná samota - Nymburk jinýma očima (http://hlucnasamota.net/) 2004
článek naleznete na adrese
http://hlucnasamota.net/clanek.php/id-418